jueves, 12 de diciembre de 2013

FORMALIZAR EL D.I.A.C

OBJETIVO:

Formalizar el D.I.A.C escogiendo los parámetros y apartados obligatorios por un lado, y más convenientes bajo mi criterio por el otro para intergrar en él la ACIS propuesta a tenor de toda la información recabada.

DESARROLLO:

En estas sesiones el objetivo ha sido formalizar la ACIS, que como instrumento debe estar inserto en el D.I.A.C. Así pues, además de los apartados obligatorios que deben aparacer en ese documento, el último objetivo ha consistido en formalizar la ACIS adaptando, suprimiendo o añadiendo contenidos, objetivos y criterios de evaluación propios del curso del alumno, para conseguir lograr al menos parte de los objetivos generales prescritos en el currículum de les Illes Balears.
 
A continuación paso el D.I.A.C que tanto me ha costado confeccionar poara tratar de recoger todo aquello fundamental con el propósito de atinar una buena ACIS. Ha sido una de las fases que más me ha costado llevar a cabo pero de las que más conciencia he tenido trabajando a nivel de documentación, fuentes y técnicas. He omitido datos personales del alumno e institucionales sobre el centro por la lógica protección de datos aunque os dejo algunos de los apartados rellenados.
 
La idea es mostrar el D.I.A.C en el que debe integrarse de forma oficial cualquier ACIS.   

DOCUMENT INDIVIDUAL
D’ADAPTACIÓ CURRICULAR
D.I.A.C
 
 
DADES D’ IDENTIFICACIÓ DE L’ ALUMNE/A:
Nom:    Llinatges:
Data i lloc de naixement:    Edat:
de germans: 1 Lloc que ocupa:
Pare / tutor legal:
Mare / tutora legal:
Domicili: Localitat:
Telèfon: Codi Postal:
 
 
DADES D’ IDENTIFICACIÓ DEL CENTRE:

 
Nom del centre:
Codi del centre:
Adreça:
Localitat: Codi Postal:
Telèfon:
Correu electrònic:   
Nom del tutor/a:
Etapa: ESO Curs:4r Grup:

 
1. ÀREES/ MATÈRIES D'ADAPTACIÓ CURRICULAR SIGNIFICATIVA:
 
Área
  • Llengua i Lliteratura Castellana
  • Llengua i Lliteratura Catalana
  • Matemàtiques

 
2. DATA D’ELABORACIÓ I DURADA PREVISTA:
 
 

Data d’elaboració:

                      Novembre (inici de curs)

Durada prevista:
Un curs acadèmic

 
3. PROFESIONALS IMPLICATS EN LA REALITZACIÓ DEL DIAC:
 
 

Nom


Funció

Tutora

Professora de Llengua castellana

Professora de Llengua catalana

Professor de Matemàtiques

Orientadora
 
 
4. INFORMACIÓ RELLEVANT D’ANTERIORS INFORMES PSICOPEDAGÓGICS:
 

4.1. Dades i informació rellevant de la història personal del alumne/a:


  1. Història escolar: Alumne procedent de l’Equador, escolaritzat des dels 5 anys, que s’incorpora al nostre sistema educatiu fa un any a altre col·legi de la nostra comunitat. En aquest col·legi es detecten dificultats en el procés d’ensenyament-aprenentatge raó per la qual se li fa una avaluació psicopedagògica en la que es detecta un nivell curricular molt inferior al curs que per la seva edat li correspon.


  1. Desenvolupament general: No té mancances físiques i el seu desenvolupament s'ajusta al d'un alumne d'incorporació tardana, amb certes mancances derivades de les diferències culturals i els diferents graus de nivells entre el sistema educatiu del país de procedència i el nostre sistema educatiu. A propòsit d'això, va estar rebent suports en l'anterior col·legi. 


  1. Aspectes de relacions socials i d’adaptació: És un alumne que mostra bones habilitats socials i capacitat de relació amb els seus companys. És volgut entre el seu grup, encara que de vegades mostra un comportament retret i tímid. 

  1. Estil d’aprenentatge: El seu estil d'aprenentatge en aquest nou context en el qual la llengua vehicular li resulta desconeguda, ve condicionat per l'actitud a l'hora de participar en activitats de classe, en treballs de grups petits, i mostrar interès davant les explicacions dels professors. Sol preguntar algunes coses que no entén, però només referides a l'execució de les tasques, i no a la comprensió dels continguts. Fins ara, no hi ha cap prova que mostri que té un nivell cognitiu per daval del normal a tenor de la seva capacitat de memorització, atenció, etc..encara que hi ha conceptes que no aprèn després de molt de suport i explicacions que fan plantejar-se que, bé té alguna mancança cognitiva que desconeixem o bé denota una falta d'interès, motivació i autoexigència davant d’aquests continguts i àrees amb l’excusa que no ha de fer lo mateix que els altres, i per tant entén que el seu esforç no ha de ser el mateix.                
    

4.2. Aspectes rellevants del context educatiu:


A favor: és un centre que mostra interès per la seva diversitat cultural amb un bon decàleg d'integració i valors. Rep una atenció individualitzada en moments en que els necessita. La seva ubicació al costat d'un alumne competent i de bones actituds. La seva dinàmica dins de l'aula ordinària en la majoria d’àrees. Assisteix a classe i no mostra comportaments disrruptius. Hi ha bon ambient al grup-classe. L’equip educatiu mostra interès pel seu aprenentatge.  
                                               
En contra: Tal vegada té un nivell d'autocomplaença, en sabre que se li exigeix menys que a la resta dels seus companys, la qual cosa dificulta el seu aprenentatge d'alguns continguts, o tal vegada, això pugui estar emmascarant alguna mancaça cognitiva. Desconeix la llengua vehicular i no disposa del material necessari (diccionaris). No fa sempre els deures amb l'excusa anterior de que ell no ha de fer el mateix que la resta de companys. De vegades, no es disposen dels mitjans necessaris (materials i humans) a causa de l'escassetat de fons per fer front a aquestes situacions de diversitat. 


4.3. Aspectes rellevants del context familiar:

 
A favor: encara que la seva mare y respectiva parella viuen de lloguer, els dos tenen feina que els possibilita no tenir excesive mancances. Té bons hàbits d’higiene, salut i vestimenta . Mostra responsabilitat en cuidar a la seva germana petita.                                                                                                                 
 
En contra: La seva mare no sembla col·laborar molt ni concedir massa importància a les directrius i consells del col·legi. Poca implicació el seu treball diari. No té tot el material que necessita. La responsabilitat d’haver de cuidar de la seva germana li pot llevar tenps de feina personal i d’autonomia. Sembla tenir molt poca estimulació tant cognitiva com creativa. No fa cap activitat extraescolar al col·legi ni fora d’ell ni es relaciona amb amics del seu entorn, llevat les reunions evangèliques a les que assisteix amb la seva família.



4.4. Aspectes rellevants del context social:


 
A favor: el seu entorn no sembla ser conflictiu i no passa molt de temps al carrer sense tenir responsabilitats.
En contra: El seu nivell familiar soci-econòmic es mig-baix. No té amics fora del col·legi ni fa activitats esportives ni culturals excepte reunions evangèliques.
 

4.5 Identificació de les necessitats educatives especials i motiu del procés d’Adaptació Curricular Individualitzada Significativa
Alumne d’incorporació tardana que mostra resultats d’un nivell de competències curriculars per sota del que li correspon per la seva edat i el curs en què es troba. I encara que manifesta aquest nivell a la majoria de les àrees, sembla convenient ara per ara, fer adaptacions de llengua castellana i catalana, i a l’àrea de matemàtiques.  



5. MESURES DE SUPORT:
 
 

5.1. Mesures de suport:


      • Dins l’aula ordinaria
      • Fora de l’aula ordinaria



OBSERVACIONS:
A dins l’aula se li farà un seguiment individualitzat als treballs i exercicis, així com a suport a nivell de feedback constant en explicacions I temes més difícils per part dels professor de les àrees amb adaptacions.
Fora de l’aula, serà l’orientadora que amb l’ajuda del libre i unitats didàctiques adaptades en alguns casos, i en altres només amb explicacions addicionals reforçarà el seguiment de l’alumne. Aquest suport es farà segons la necessitat de l’alumne i la dificultat dels temes i unitats didàctiques.

5.2. Possibles recursos materials:

    • Materials didàctics adaptats. (unitats didàctiques)
    • Ús de tecnologies de la informació
    • Altres (ús de diccionaris)
6. NIVELL DE COMPETÈNCIES CURRICULARS DE LES ÀREES D’ADAPTACIÓ:

6.1.1 Competència curricular de l’àrea de Llengua Castellana i Catalana:



Criteri d’avalució


Sap fer:
Nivell de competència curricular

Copsar idees essencials i la intenció de textos orals i escrits i inferir lo general i lo important, així com expressar-lo oralment i ser capaç de fer un resum. Es capaç de obtenir idees generals importants de textos informatius simples. També reconeix algunes idees secundàries i fer un resum de textos curts.
Identificar i descriure característiques i les funcions socials dels mitjans de comunicació i d’altres textos de la cultura de masses. Reconeixement de les dimensions informativa, persuasiva i manipuladora. Coneix la dimensió informativa d’un texto o mitjà de comunicació.
Aplicar coneixements sobre la llengua i normes de l’ús amb coherència. Adequació sintàctica, semàntica i expressiva. Ús d’oracions compostes, juxtaposades i subordinades. Pot fer oracions simples sense errades i reconeixer algunes normes.
Exposar, explicar, argumentar, resumir i comentar en suport papel textos d’àmbit públic respectant les normes ortogràfiques, gramaticals i els signes de puntuació. Exposar, argumentar, i resumeix textos d’àmbit públic sense respectar les normes ortogràfiques, gramaticals ni els signes de puntuació.
Exposició oral clara sobre l’actualitat social o cultural i quotidiana de forma estructurada Fa exposicions de temes d’actualitat amb dificultats
Conèixer i utilitzar terminologia lingüística adequada i conèixer els principis fonamentals de la gramàtica, així com les seves unitats i combinacions. Reconeix alguns conceptes de la terminologia lingüística.
Descriure els aspectes elementals de la sociolingüística de les llengües de l’Estat espanyol i reconèixer i respectar el plurilingüisme. Conceptes com ara el de normalització o substitució. Valora la importància de la llengua pròpia per a un poble , pero desconeix la problemàtica, les llengües i la realitat a l’Estat espanyol.

6.1.2. Proposta curricular adaptada segons el criteris anteriors modificats i suprimits:

Continguts: Avaluació



1- COMUNICACIÓ:
a- Els mitjans de comunicació
b- Gèneres periodístics d’argumentació
c- El llenguatge publicitari
d- El llenguatge administratiu
e- Estructura formals expositives i argumentatives de textos
f- Habilitats lingüístiques: els registres. Intervenció en situacions de comunicació, comprensió de textos públics i dels mitjans de comunicació.
g- Anàlisi crítica dels missatges dels mitjans de comunicació
h- Cooperació i actitud positiva en situacions d’aprenentage compartit
i- Comprensió de textos quotidans, dels mitjans de comunicació en llegir-los.
j- Reconeixer fets, opinions i interpretacions escrites.
k- Compondre I escriure textos quotidians i dels mitjans de comunicació. Conversió de textos orals en escrits.
l- Interès per la composició escrita com a fon de coneixement.


2- LLENGUA I SOCIETAT:
a- Situació del castellà i català als seus territoris.
b- Llengües de l’Estat espanyol i normativa
c- Actituds envers la situació sociolingüística actual


3- CONEIXEMENT DE LA LLENGUA:
a- FONÈTICA I ORTOGRAFIA: Abreviatures, acrònims i sigles. Coneixement de normes ortogràfiques.
b- GRAMÀTICA: Oracions simples i compostas. Anàlisi sintàctica i morfològic. Categories gramaticals. Semàntica. Funcions a les oracions dels sintagmes. Els connectors.
C-LÈXIC: Sinonímia, antonímia, polisèmia, homonímia. Els cultismes i neologismes. Els registres de la llengua segons les circumstàncies.


4- EDUCACIÓ LITERÀRIA:
a- Desenvolupament de l’autonomia lectora i estimació per la literatura com a font d’autoreconeixement i plaer, i descobriment d’altres cultures.
b- Apropament a alguns autors rellevants hispànics I balears.

5- TÈCNIQUES DE TREBALL :
a- Tècnica de recerca d’informació en suports tradicionals.
b- Comprensió de textos mab ajuda de diccionaris, glossaris i altres fonts de coneixement.
c- Valoració de les biblioteques i les NTIC. Autonomia per la recerca.
d- Elaboració d’esquemes i resums
e- Presa d’apunts
f- Planificació i elaboració de guions i esborranys.
g- Revisió i correció de textos propis.









b) Proves i instruments d’avaluació:

  • Portafolis
  • Treball grupal
  • Observació del deures diaris
  • Exàmens


c) Observacions

Es recomana als professors implicats oferir ajudes puntuals quan treballin a l'aula ordinària.
a- Oferir un ambient de confiança perquè l'alumne pugui preguntar sense por a l'error.
b- Connectar els nous temes amb continguts ja apresos.
c- Diversificar activitats i ajustar-les al seu nivell de competències actual.
d- Partir dels seus coneixements previs.
e- Relacionar els continguts amb la funcionalitat i aplicabilitat en activitats quotidianes
f- Donar feedback i assegurar-se que han entès tant els continguts com els enunciats dels exercicis.
g- Complementar les explicacions magistrals amb exemples gràfics en la pissarra.
h- Afavorir la participació activa de l'alumne estimulant-li a contestar preguntes obertes com a activitats reflexives.
i- Oferir-li l'ajuda puntual davant vocabulari que desconegui, així com animar-li i exigir-li l'ús del diccionari com a eina d'aprenentatge.
j- Instruïr en l'aprenentatge de mapes conceptuals així com esquemes i resums.
k- Potenciar l'autonomia perquè aconsegueixi un alt nivell d'autoavaluació. 
l- Emprar altres recursos a nivell d’aula : espais (asseure-ho amb un company competent)
m- Donar-li més temps per fer algunes activitats
n- Fer treballs en petit grups y un seguimient rigorós de la seva feina i deures.



6.2.1. Competència curricular de l’àrea de Matemàtiques:



Criteri d’avalució


Sap fer:
Nivell de competència curricular

Planificar i utilitzar processos de raonament per la resolució de problemes i expressar-los verbalment. Sap resoldre problemes amb operacions bàsiques de suma, resta, divisions i productes i algunes operacions combinades.
Utilitzar diferents tipus de nombres i operacions per recollir, transfomar i resoldre problemes quotidians. Coneix alguns nombres racionals y les potències bàsiques.
Aplicar percentatges i taxes a la resolució de problemes quotidians i financers Desconeix els procediments dels càlculs am percentatges
Resoldre problemes de la vida quotidiana en què es requereixi plantejaments d’equacions o sistemes de dues incògnites. Reconeix el significat de la incògnita.
Ús de fórmules per obtenir magnituds desconogudes. Sap trobar l’àrea d’alguna figura.
Analitzar taules I gràfics I els seus valors. Sap reconeixer una taula simple i situar-les a la gràfica.
Fer operacions de probabilitat I percentatges







6.2.2 Proposta curricular adaptada segons el criteris anteriors modificats i suprimits i afegits així com alguns dels continguts han estat modificats, suprimits i afegits:

Continguts: Avaluació



1- CONTINGUTS COMUNS:
a- Planificació, raonament i justificació d’hipòtesis
b- Interpretació de missatges amb argumentacions quantitatives
c- Confiança en les pròpies capacitats per afrontar problemes i comprendre relacions matemàtiques.
d- Aplicació de les matmàtiques a fenòmens socials.


2- NOMBRES:
a- Reconoeximent de nombres que no poden expressar-se en fraccions (irracionals). Aproximació.
b- Nombres reals, tipus i representació.
c- Potències d’exponent fraccionari
d- Proporcionalitat simple i composta
e- Percentatges


3- ÀLGEBRA:
a- Resolució algebraica i gràfica de sistemes d’equacions lineals.
b- Resolució de problemes quotidians i d’altres camps de coneixement mitjaçant equacions i sistemes
c- Resolució d’equacions mitjançant aproximacions.


4- GEOMETRIA:
a- Aplicació de semblaça de triangles i obtenció indirecta de mesures.
b- Resolució de problemes geomètrics quotidians.
c- Mesura i càlcul del món físic: longituds, àrees, i volums.


5- FUNCIONS I GRÀFICS:
a- Interpretació de fenòmens descrit a un enunciat, taula, gràfic o expressió algebraica.
b- Anàlisi de resultats amb llenguatge matemàtic
c- Models funcionals no lineals
d- Taxa de variacions com a mesura.


6- ESTADÍSTICA I PROBABILITAT
a- Anàlisi elemental de la representativitat
b- Elaboració i interpretació de taules de freqüencies i gràfics estadístics
c- Càlcul de centralització i dispersió
d- Variables contínues: intervals, marques.
e- Atzar i probabilitat. Experiment aleatori.
f- Adequació de vocabulari relacionat amb l’atzar.



b) Proves i instruments d’avaluació:

  • Portafolis
  • Treball grupal
  • Observació del deures diaris
  • Exàmens



c) Observacions






d ) Orientacions pels professors

Es recomana als professors implicats oferir ajudes puntuals quan treballin a l'aula ordinària.
a- Oferir un ambient de confiança perquè l'alumne pugui preguntar sense por a l'error.
b- Connectar els nous temes amb continguts ja apresos.
c- Diversificar activitats i ajustar-les al seu nivell de competències actual.
d- Partir dels seus coneixements previs.
e- Relacionar els continguts amb la funcionalitat i aplicabilitat en activitats quotidianes
f- Donar feedback i assegurar-se que han entès tant els continguts com els enunciats dels exercicis.
g- Complementar les explicacions magistrals amb exemples gràfics en la pissarra.
h- Afavorir la participació activa de l'alumne estimulant-li a contestar preguntes obertes com a activitats reflexives.
i- Oferir-li l'ajuda puntual davant vocabulari que desconegui, així com animar-li i exigir-li l'ús del diccionari com a eina d'aprenentatge.
j- Instruir en l'aprenentatge de mapes conceptuals així com esquemes i resums.
k- Potenciar l'autonomia perquè aconsegueixi un alt nivell d'autoavaluació. 
l- Emprar altres recursos a nivell d’aula : espais (asseure-ho amb un company competent)
m- Donar-li més temps per fer algunes activitats
n- Fer treballs en petit grups y un seguimient rigorós de la seva feina i deures.
o- Possibilitar-li l’ús de la calculadora en algunes activitats
p- Valorar el procediment i no només el resultat final


7. SEGUIMIENT DE L’ ADAPTACIÓ CURRICULAR SIGNIFICATIVA:

Avaluació inicial


Valoració cualitativa del progrés de l’alumne:







Dificultats detectades:






Proposta de treball per a la segona avaluació:








OBSERVACIONS:



Segona avaluació


Valoració cualitativa del progrés de l’alumne:







Dificultats detectades:






Proposta de treball per a la tercera avaluació:








OBSERVACIONS:






Avaluació final


Valoració cualitativa dels resultats de l’avaluació:





Valoració general del progrés de l’alumne:





Proposta de treball per al proper curs:






En ________________________ a _____ de __________________ de 20__

Directora                                            Orientadora                                        Tutora
    
 
 

No hay comentarios:

Publicar un comentario