viernes, 13 de diciembre de 2013

LA ESCUELA: UN CRISOL

Como aportación que vaya cerrando esta etapa, quiero aprovechar estos tiempos de práctica para enlazar la experiencia propia con la diversidad propia de quienes han sido mi foco de atención con esta ACIS y el resto de compañeros de incorporación tardía y procedencia cultural diferente.
 
Sin ser un tema que haya sido tratado de forma concreta en este tiempo, quiero mencionarlo por la importancia que merece. En la etapa de ESO, a la que he estado más próximo desde que empecé en el centro, aunque pocos casos, sí que hay alumnos procedentes de culturas diferentes.
Todos son alumnos que hablan el castellano y están familiarizados con el catalán, aunque estudiar las instrumentales en catalán les crea problema, y eso un dato objetivo.


Sin embargo, en mi caso de Incorporació Tardana proveniente de Sudamérica que cursa  4º ESO y es su primera experiencia con el catalán, así que imaginad las dificultades que está teniendo que sumadas a un nivel curricular "inferior" del país del que viene, hacen que sea imperativo fuera del aula recibir apoyo a nivel de individual en algunas asignaturas.
 
Una vez dicho esto, lo que me interesaba realzar es el ambiente que se vive en el centro. Los alumnos parecen integrarse en el ámbito educativo bastante bien, y las relaciones con sus compañeros son bastante buenas. El clima general del centro es bueno, y al ser un centro pequeño, donde todo está más controlado y existe un trato más personalizado y cercano, además de cuidarse aspectos de convivencia, el tema de la multiculturalidad se gestiona bastante bien.
 
Me parece un dato positivo que los alumnos nouvinguts encuentren cobijo y comprensión en sus compañeros, así como que los nouvinguts aprovechen la gran oportunidad que les brinda el centro, sus compañeros y los profesores para sentirse acogidos e integrados.

Preocupada por este tema, la Conselleria tiene un plan en marcha, el PAIRE, que a continuación expongo:
"La Conselleria d’Educació i Cultura, davant la diversitat cultural que conforma la societat i, en concret, els centres educatius, du a terme el programa PAIRE (Programa d’Acollida, Integració i Reforç Educatiu), destinat a l’alumnat immigrant i a la comunitat educativa que l’acull, amb la finalitat de fomentar l’educació intercultural i potenciar la integració social.
Una de les accions de l’esmentat programa són els TALLERS INTERCULTURALS, que el Servei d’Innovació Educativa de la Direcció General d’Innovació i Formació del Professorat posa a l’abast dels centres educatius per tal d’apropar l’alumnat a manifestacions culturals d’altres països i a les que conformen la nostra pròpia identitat.
Aquests tallers versen sobre temes diversos (formes de vida, activitats i creacions artístiques de diverses cultures, inclosa la nostra) i constitueixen un suport al treball que els centres educatius es plantegen en el seu Pla d’Acollida i en el Pla d’Atenció a la Diversitat pel que fa al tractament de la interculturalitat com a eix vertebrador de la convivència i de la integració de tot l’alumnat en el propi centre.
CONTRIBUCIÓ DELS TALLERS INTERCULTURALS A L’ADQUISICIÓ DE LES COMPETÈNCIES BÀSIQUES
Els Tallers interculturals contribueixen a l’aprenentatge de les competències bàsiques, especialment pel que fa a les següents:
 
1. Competència en comunicació lingüística
  • L’alumnat es posa en contacte amb un tipus de llenguatges específics propis de les activitats que es duen a terme en els tallers, que l’ajuden a interpretar i comprendre la diversitat cultural.
  • L’aprenentatge d’aquests coneixements fomenta la utilització de les destreses lingüístiques per expressar pensaments, emocions i vivències, que contribueixen al desenvolupament de l’autoestima i confiança en si mateix.
2. Competència social i ciutadana
  • La diversitat de referents culturals dels tallers ajuda a comprendre no només les característiques de la realitat social en què es viu, sinó també la seva pluralitat i l’aportació que les diferents cultures han fet per a l’evolució i progrés de la humanitat. Així s’afavoreix la integració, la cooperació i la convivència pacífica i es fomenta la participació activa i responsable per a la vida ciutadana, basada en els valors que regeixen les societats democràtiques.
3. Competència cultural i artística
  • La presència de manifestacions culturals i artístiques de diverses cultures serveixen a l’alumnat per conèixer, comprendre, apreciar i valorar-les com a font d’enriquiment i com a tresor del patrimoni d’un poble, tenint sempre present les nostres creacions.
  • Aquesta competència implica un domini bàsic de les tècniques, recursos i convencions dels diferents llenguatges artístics (música, expressió corporal, literatura i arts plàstiques) i de les manifestacions més destacades del patrimoni cultural d’un poble.
  • Suposa també una valoració de la llibertat d’expressió, el reconeixement de la importància de la diversitat cultural i de la realització d’experiències artístiques compartides, amb l’objectiu de participar en la vida cultural i contribuir a la conservació del patrimoni cultural i artístic, tant de la pròpia comunitat, com d’altres.
OBJECTIUS
  • Donar a conèixer la diversitat cultural i el coneixement de l’entorn per tal de desenvolupar els valors que constitueixen la base de la vida en comú.
  • Potenciar la integració social i la convivència pacífica en contextos culturalment diferents.
  • Fomentar el respecte a les diferències socials per tal d’aconseguir una cohesió social.
CONTINGUTS GENERALS DE CADA SESSIÓ-TALLER
  • Presentació del taller i contextualització en el programa PAIRE i en els objectius dels Tallers interculturals.
  • Aflorament dels coneixements de l’alumnat en relació al contingut del taller previs a l’inici d’aquest.
  • Interrelacions d’aspectes de la cultura que es manifesta en el taller amb els de la nostra cultura.
  • Valoració de la importància de la interculturalitat com a font d’enriquiment personal, com a factor integrador i de cohesió social.
  • Referència a manifestacions actuals de la diversitat cultural en relació al taller que s’imparteix (aliments, plats de cuina, festes, trobades, vestits, manifestacions artístiques,...).
DESTINATARIS
 
Els tallers, impartits per monitors i monitores de països diferents, van adreçats a l’alumnat d’educació infantil, d’educació primària i d’educació secundària obligatòria dels centres públics i concertats de les Illes Balears.
 
FUNCIONAMENT DELS TALLERS
Cada taller consta de tres sessions, cada una de les quals, d’una durada d’una hora, va adreçada a un grup-classe diferent, que es realitzaran el mateix dia en el centre educatiu.
És necessari, per al bon funcionament del taller, que un professor/professora del grup hi assisteixi i que el nombre d’alumnes assistents a cada sessió del tallers no sigui superior a 30.
 
CONTEXTUALITZACIÓ DEL TALLER EN EL PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
 
Per tal de treure un major rendiment dels tallers i que no es redueixin a una activitat puntual desconnectada de la realitat de cada centre i de la tasca pedagògica del professorat, cal destacar la importància de l’actuació del professorat-tutor, abans i després de la realització del taller, com a factor de motivació de l’alumnat, amb la finalitat de contribuir a la consecució dels objectius dels tallers.
Per altra part, és convenient la intervenció de l’alumnat, que aporta diversos continguts i vivències del seu entorn cultural. En escoltar-los, es valoren els àmbits culturals i ens predisposa per al respecte i la convivència pacífica.
Per això, sense ànim de suplir la iniciativa del professorat, us feim arribar uns suggeriments, que volen ésser una ajuda per desenvolupar amb eficàcia els tallers interculturals:
- Informar-se del contingut del taller.
- Relacionar el contingut del taller amb la nostra cultura, amb l’objectiu de conèixer-la i valorar-la.
- Assabentar l’alumnat de la diversitat cultural, servint-se de la de l’aula.
- Fomentar, a partir de la exposició de l’alumnat, la valoració de la diversitat cultural com a font de coneixement i enriquiment personal.
- Mostrar les possibilitats actuals de la diversitat cultural pel que fa als aliments, plats de cuina, festes, trobades, vestits, manifestacions artístiques,...
- Motivar la intervenció de l’alumnat per informar els companys sobre la seva cultura o per satisfer la curiositat sobre el taller que es du a terme o sobre les diverses cultures.
- Promoure l’expressió artística a partir de la diversitat cultural del grup-classe (cançons, dibuixos, interpretació de fotografies,...)
- Realitzar una mostra de cuina per tal de mostrar i degustar aliments diversos, com a significatives varietats culturals.
- Practicar jocs de cultures diverses, com un recurs lúdic per interpretar-les.
- Contar contes populars del seu àmbit, atès que aquestes narracions contenen trets significatius de la manera de procedir i dels costums, i establir relacions entre ells."

No hay comentarios:

Publicar un comentario